Propozycja

Jak dokonać autoryzacji w KSeF?

24 lipiec 2025, 13:17 Czwartek
Jak dokonać autoryzacji w KSeF? limit_size
fot. fot. pixaby.com/CC creative commons

Wraz w wejściem w życie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) aby umożliwić innym osobom, np. księgowym, korzystanie z systemu lub dać im wgląd do faktur, niezbędna będzie wcześniejsza autoryzacja użytkownika. W dzisiejszym artykule Bizin.pl przedstawimy dokładnie jak wygląda proces autoryzacji do systemu KSeF. 

Jak można uwierzytelnić się w KSeF?

Dostęp do funkcji KSeF wymaga autoryzacji. Jeśli przedsiębiorca generuje tzw. token do połączenia z systemem (np. w programie księgowym), musi zadbać, by nie trafił on w niepowołane ręce.
Są trzy podstawowe metody uwierzytelnienia w KSeF:

  • Profil zaufany 
  • Podpis kwalifikowany 
  • Kwalifikowana pieczęć elektroniczna z NIP-em 

Dodatkowo istnieje opcja uwierzytelnienia poprzez token – unikalny ciąg znaków, który można przypisać do konta bez konieczności podawania danych osobowych konkretnej osoby. Jest to uniwersalne rozwiązanie, szczególnie przydatne, gdy dostęp do systemu ma mieć np. biuro rachunkowe.

Uwierzytelnianie w KSeF jest możliwe zarówno bezpłatnie, jak i za opłatą, niezależnie od tego, czy użytkownikiem jest osoba fizyczna, czy firma.

Uwierzytelnianie osób fizycznych w KSeF

W przypadku osób fizycznych możliwe są dwa scenariusze:
Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą – ma pełne uprawnienia właścicielskie w KSeF. Może się uwierzytelnić profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.

Osoba trzecia (np. pracownik lub księgowy) może uzyskać dostęp na trzy sposoby:

  • przez własny profil zaufany ,
  • podpis kwalifikowany,
  • token przekazany przez właściciela konta.
POLECAMY

Najlepszy program do fakturowania!

  • Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
  • Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
  • Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
  • Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca Przetestuj darmowy program do fakturowania!

Uwierzytelnianie podmiotów niebędących osobami fizycznymi

Spółki nie mogą korzystać z profilu zaufanego, ponieważ nie są osobami fizycznymi. Mają dwie możliwości:

  • Kwalifikowana pieczęć elektroniczna z NIP-em – metoda płatna.
  • Zgłoszenie ZAW-FA – bezpłatne, odbywa się przez złożenie formularza do urzędu skarbowego.

ZAW-FA pozwala wyznaczyć jedną osobę fizyczną jako administratora konta spółki w KSeF. Taka osoba może potem zarządzać dostępem innych użytkowników i generować tokeny.

Jeśli spółka lub osoba fizyczna chce nadać dostęp do swojego konta innemu podmiotowi (np. biuru rachunkowemu), może przypisać dostęp do jego NIP-u. W takiej sytuacji biuro musi korzystać z pieczęci zawierającej swój NIP, aby obsługiwać KSeF w imieniu klienta.

Anonimowy dostęp do faktury

Osoby bez dostępu do KSeF, np. zagraniczni kontrahenci lub osoby fizyczne, mogą skorzystać z anonimowego dostępu do pojedynczej faktury. Wystarczy wypełnić formularz na stronie KSeF, podając:

  • identyfikator faktury w KSeF,
  • numer faktury,
  • NIP lub inny identyfikator nabywcy,
  • nazwę lub imię i nazwisko nabywcy (jeśli dostępne),
  • całkowitą kwotę należności.

Certyfikat KSeF – nowość od 2026 roku

Od 1 lutego 2026 r. wprowadzony zostanie nowy sposób uwierzytelniania – certyfikat KSeF. Będzie on służył zarówno do logowania, jak i do potwierdzania uprawnień oraz wystawiania faktur w trybach offline i awaryjnym.

Certyfikat będzie zawierał dane osoby lub firmy i będzie przypisany tylko do konkretnego użytkownika. Można będzie go uzyskać od 1 listopada 2025 r., a jego ważność wynosić będzie 2 lata.

Opinie naszych klientów

49 548
zadowolonych
klientów

BizIn.pl